Seminarium MOST

11 VI na ostatnim w tym semestrze seminarium z dydaktyki matematyki MOST w IM UKEN w Krakowie w godz. 18-19:30 odbędzie się zdalny wykład Sandry Branickiej (IM UKEN) nt. "O roli analogii w procesie uczenia się i nauczania matematyki".

Link do spotkania: https://zoom.us/j/96271632898?pwd=QTA5U29GL0FaeTlJVjJNc3htQ2xidz09, identyfikator spotkania: 962 7163 2898, kod dostępu: GY1EpZ.

 

Abstrakt: Jedną z podstawowych aktywności matematycznych wskazanych przez prof. Krygowską jest dostrzeganie i wykorzystywanie analogii. Jest to umiejętność uwzględniona w podstawie programowej z matematyki zarówno na poziomie szkoły podstawowej, jak i ponadpodstawowej. W wystąpieniu zostaną omówione wybrane modele teoretyczne analogii, ukazujące różne podejścia do tego zagadnienia. Szczególna uwaga zostanie poświęcona różnym typom zadań opartych na analogii oraz ich roli w rozwijaniu kompetencji uczniowskich. Na przykładzie badań przeprowadzonych w klasach 7 i 8 szkoły podstawowej oraz przeglądu literatury przedstawione zostaną zarówno korzyści płynące z wykorzystania analogii w edukacji matematycznej, jak i potencjalne zagrożenia poznawcze, wynikające z niewłaściwego odwzorowania lub nadinterpretacji. W refleksji uwzględnione zostanie również spojrzenie nauczycieli na temat analogii oraz sposób, w jaki ją rozumieją i wykorzystują w procesie nauczania matematyki.
 

1 miesiąc temu